Haal het beste uit je communicatie debiteur

Contact onderhouden met je debiteuren is niet altijd even gemakkelijk. Vaak zijn ze moeilijk bereikbaar. En als je ze eindelijk aan de telefoon hebt zijn ze niet altijd bereid tot een gesprek. Juist dit confrontatie vermijdende gedrag is een probleem bij openstaande rekeningen. Omdat mensen niet kunnen of willen betalen proberen ze ‘onbereikbaar’ te zijn, terwijl dit de problemen vaak alleen maar groter maakt. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie gebruik maakt van een goede communicatie debiteur.

Waarom hiervoor een incassobureau inschakelen?

Communiceren met een debiteur vereist volharding en een slimme aanpak. Niet iedereen is hiervoor geschikt. Een incassobureau beschikt over ervaren en goed opgeleid personeel. Zij weten als geen ander hoe je debiteuren moet benaderen. Zij kunnen debiteuren goed informeren over de status van hun dossier maar oefenen tegelijkertijd ook een controlerende taak uit. Door het stellen van de juiste vragen kan de specialist eventuele problemen rondom betalingen eerder signaleren. Zo kan er tijdig een oplossing worden gevonden zodat de debiteur zijn betaalverplichtingen na kan komen en toekomstige problemen worden vermeden. Hiermee zijn alle partijen geholpen.

Bijkomende voordelen van een incassobureau

Een incassobureau is gespecialiseerd in communicatie debiteur en weet welk type benadering effectief is in een bepaald geval. Ieder mens is ten slotte anders. Wat voor de één werkt, kan bij de ander juist het tegenovergestelde effect hebben. Een incassobureau heeft hier oog voor. Bovendien heeft een dergelijk bureau ook de beschikking over laagdrempelige communicatiemiddelen die jij als opdrachtgever vaak niet kunt gebruiken. Neem bijvoorbeeld WhatsApp. Vaak leiden dit soort laagdrempelige communicatiemethoden ertoe dat men sneller over bepaalde problemen durft te praten. Dankzij de betrokken houding van een specialist kan het tij op zo’n moment sneller worden gekeerd dan bij een traditioneel telefoongesprek.